شرکت بخار صنعت سپهر

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دیگ روغنداغ

طرز کار دیگ روغن داغ :

دیگ روغن داغ با بویلر روعن داغ یا هیتر روغن داغ (thermal oil heater) دستگاهی است که جهت انتقال حرارت بین سیال گرما گیرنده (روغن مخصوص حرارتی) و سیال گرما دهنده (گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل) به کار می رود. در این دیگ ها با ایجاد سطح حرارت لازم، گرمای گاز های حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال گردش منتقل گشته و موجب افزایش دمای آن می گردد.

در دیگ آب گرم و دیگ بخار برای رسیدن به دماهای بالا مجبور به بالا بردن فشار هستیم، ولی در دیگه روغن داغ با توجه به خاصیتی که روغن دارد می شود دما را تا 300 درجه بدون افزایش فشار ، افزایش داد.

بویلر روغن داغ از یک پوسته و کویل مارپیچی تشکیل شده است. پمپ سیر کوله ای در سیستم وجود دارد برای گردش روغن در داخل کویل به کار برده می شود و همچنین مشعلی که برای گرم کردن روغن داخل کویل ها استفاده می شود.

محاسبه ظرفیت دیگ روغن داغ:

ظرفیت حرارتی متعارف دیگ روغن داغ از 150 هزار الی 2/000/000 کیلو کالری در ساعت می باشند.( ظرفیت های بالاتر نیز در صرت سفارش تولید می گردد.)

درجه حرارت کار دیگ روغن داغ از 150 الی 350 درجه سانتی گراد قابل دستیابی می باشد.(دمای بالای 300 درجه فقط با تجهیزات مورد نیاز و لوازم ایمنی دیگر امکان پذیر می باشد ولیکن به دلیل بالا رفتن استهلاک تجهیزات توصیه نمی گردد.)

بویلر روغن داغ براساس ظرفیت به صورت تک کویل، دو کویل و سه کویل تولید می گردد و هر کویل از یک ، دو و یا سه نخ لوله تشکیل شده است.(معمولا از دو کویل حرارتی و هر کویل از یک یا دو نخ لوله تشکیل شده است.)

در حقیقت هدف از درست کردن دیگ های روغن داغ، دریافت انرژی بیشتر و در عوض کاهش سوخت کمتر است و همچنین برای بسیاری از محصولاتی که احتیاج به حرارت بالا دارد و از آنجایی که دیگ های بخار نمی توانند این کار را انجام دهند و اگر هم انجام دهند خطرات خودش را دارد، از دیگ های روعپغن داغ استفاده می کنند. ظرفیت دیگ روغن داغ باید متناسب با فرآیند انتخاب شده و معمولا برحسب کیلو کالری در ساعت بیان می گردد.

تولید بویلر روغن داغ:

دیگ روغن داغ متناسب با گنجایش و مشخصات طراحی به دو صورت افقی یا عمودی تولید می شود که هر دو دارای معایب و مزایای مرتبط با خویش می باشد. معمولا از دیگ های عمودی طولانی تر در کنجایش های پایین و یا به جهت محدودیت فضا استفاده می شود. همینطور بویلر های افقی معمولا دارای بازده بالاتری می باشند.

دیگ روغن داغ شامل استفاده از یک مخزن و پوسته برای وارد کردن حجم مشخصی از روغن و افزایش غیر مستقیم دما در آن به وسیله یک کوره مشابه بویلرهای بویلرهای آبگرم و دیگ های بخار است.

شایسته ترین طرح دیگ روغن داغ استفاده از کوئل های حلقوی می باشد که دارای بازده و عملکرد بسیار مطلوب است.

نکات ایمنی در استفاده از دیگ روغن داغ:

در استفاده از دیگ روغن داغ لازم است به طور کاملا جدی و اساسی ایمنی های مربوط به این دستگاه لحاظ شود. هر گونه سهل انگاری یا بی توجهی یا کم توجهی باعث می شود خسارت های سنگینی به بار آورد. 

اهمیت ندادن به نکات ایمنی می تواند سبب انفجار و آتش سوزی های بزرگ در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی شود.

در ابتدا لازم است که افراد متخصص و با تجربه برای به کارگیری و راه اندازی آنها انتخاب شود. ثانیا سرویس دوره ای برای بررسی کارکرد آنها الزامی می باشد، در این صورت زمان کافی برای بررسی و حل مشکلات به وجود آمده خواهید داشت.

هر گونه مشکل ایجاد شده در عملکرد  یکی از قطعات آن می تواند به انفجارهای عظیم منجر شود. البته لازم به یادآوری است که کارایی این نوع از دیگ ها در مقایسه با دیگ های بخار و آبگرم بهتر بوده و خطر استفاده از آنها معمولا کمتر است.

 

  • شرکت بخار صنعت سپهر